Akupunktur Fritt Vårdval

Almedalen / politikerveckan i Visby 2011

Informations tältet under politikerveckan 3- 10 juli Almedalen 2011

Akupunktör Per Tollefeldt i informations tältet under politikerveckan 3- 10 juli Almedalen 2011

Detta var fjärde året i rad som Svenska Akupunkturförbundet var med under Politikerveckan i Visby. Jag vill börja med ordet succé och framgång i stort format. Aldrig innan har vi haft en sådan genomslagskraft som i år!  Vårt intåg i Visby den 3 Juli var med klar målmedvetenhet och kraft, att synas och skapa fokus på TCM akupunktur & förbundet. Temat i år är – Akupunktur Fritt Vårdval.

Svenska Akupunkturförbundet budskap  - Akupunktur Fritt Vårdval

Svenska Akupunkturförbundets budskap - Akupunktur Fritt Vårdval

Vårt informations & behandlingstält var suveränt placerat på bästa möjliga plats, nämligen invid Donnersport, som är den mest iögonfallande och kända platsen under Almedalsveckan, där flödet av människor, media & politiker rör sig. Granne till oss var Sveriges Radio med utfrågningar och direkt sändningar alla dagar. Mitt emot oss befanns SVT programmet ”Debatt” med sina tv-program som sändes varje kväll direkt från Almedalen.

Vi utförde över 250 st gratis behandlingar under dessa dagar, kön var lång och intresset stort, många kända personer kom förbi och ville ha information gällande kinesisk akupunktur.

Förbundet gjorde själv en egen enkätundersökning de tre första dagarna, för att ha som underlag inför vår paneldebatt den 6 Juli. Dessa över 200 enkäter, ställdes till politiker, journalister och andra aktiva personer. Vi fick en klar procent bild att 88% var positiva & nöjda till akupunktur, 70% hade fått akupunktur från privat akupunkturklinik, 91,2% hade valt akupunktur oftare om det ingått i fritt vårdval, En fråga var: Visste du att Akupunktör med flerårig utbildning är momsbelagd jämfört med övrig sjukvård? Svaret blev 78% visste inte detta.

Svenska Akupunkturförbundets logga och tema text – Akupunktur Fritt Vårdval – syntes över hela Visby. Syftet med vår slogan är att patienten skall stå i fokus och själv kunna välja valfrihet i sin vård, som innebär att kunna få kinesisk akupunktur på samma villkor som övrig medicin.

Paneldebatt

Till vår paneldebatt hade vi anlitat som moderator Annika Dopping, känd TV & radio debattör med medicinkunnig bakgrund. Riksdagsledamöter från de olika partierna var närvarande vid denna paneldebatt. Politikerna fick ta del av  bakgrunden till våra tre mål och bakomliggande syn på  TCM -akupunktur. Patienter i publiken beskrev hur akupunktur hade hjälpt dem  etc.

Förbundsordförande Mats Fredland och moderator Annika Dopping

Moderatorn  gick igenom momsbelagd behandling, skyddad yrkestitel, helhetsperspektiv, patienten i fokus, skillnader mellan akupunktur & akupunktur i Sverige och synen gällande akupunktur i Europa mm. Många intresserade  besökare kom till Svenska Akupunkturförbundets Paneldebatt på JODA bar & kök , Skeppsbron 28 i Visbyhamn. Politikerna fick själva visa färg i de olika frågor som ställdes av vår moderator Annika Dopping.

Akupunktör Hanna Angerud & programledaren Alexandra Pascalidou

Det blev en mycket lyckad paneldebatt alla politiker från alla partier var positiva eller mycket imponerade av vårt yrkesförbund och vad vi stod för och våra mål och visioner. Under politikerveckan blev det fyra tidningsartiklar publicerade och en radiointervju samt mängder av bloggar om vårt akupunkturförbund som också efter paneldebatten blev informatör till två riksdagspartier.

Mats Fredland Ordförande  073- 584 71 81

Framtidsdokument till politiker.

Förbundets framtidsdokument till Sveriges riksdagspolitiker.
Klicka för att ladda ned och läsa!