Farligt och omoraliskt av vården att snabbutbilda i akupunktur

Av: Lina Axelsson
Ge flerårigt utbildade akupunktörer legitimation i stället för att satsa på en urvattnad kortversion för yrkesgrupper inom landstinget. Snabbutbildningar i akupunktur ger flerårigt utbildade akupunktörer dåligt rykte.

Landstingen tror att det med en kort utbildning i akupunktur kan utbilda personal,
som i sin tur ska undervisa sina kolleger i ämnet, innan de alla sedan ska behandla patienter effektivt och säkert. Som förbundsjurist på Svenska akupunkturförbundet anser jag denna utveckling vara både farlig och omoralisk.

I Sverige tror vi att en tre-fyra år lång akupunkturutbildning kan absorberas på en eller två veckor – bara man har en högskoleexamen i exempelvis sjukgymnastik. Ett komplett medicinskt system ”bidde en tummetott” i Sverige.

Socialstyrelsens statistik visar också att snabbutbildad legitimerad personal vid ett flertal tillfällen har åsamkat patienter skada med akupunktur. Mörkertalet av ineffektiva behandlingar kan jag inte ens spekulera i. Bland Svenska akupunkturförbundets medlemmar, som är flerårigt utbildade i traditionell kinesisk akupunktur, finns inte dessa patientskador, och det efter 30 000–35 000 (lågt räknat) utförda akupunkturbehandlingar årligen under årtionden.

Jag kanske ska vara tacksam för att mitt yrke som akupunktör är uppskattat och att det numera inte råder några tvivel om att akupunkturen är evidensbaserad. Å andra sidan börjar allmänheten tro att akupunktur innebär att man sticker några nålar i patienten, och att det är något som man kan lära sig på några veckor. Snabbutbildningar i akupunktur ger välutbildade akupunktörer dåligt rykte. Det är den välutbildade akupunktörens standard på vård som människor i dag vill ha i den offentliga vården – inte snabbutbildad vårdpersonal med ett yin och yang-märke på det vita rockslaget.

Flerårigt utbildade akupunktörers patienter kommer tillbaka, trots att de måste betala allt själv, inklusive moms. Många hävdar att patienterna kommer tillbaka till oss på grund av att vi flerårigt utbildade akupunktörer är placebo-trevliga. Akupunktur används även inom veterinärmedicin och på barn i många europeiska länder, vilket torde utesluta att det är vår charm som får människor att må bättre.

Det är omoraliskt av den offentliga vården att för den behövande för patientenen ge ett intryck att man ger en bra akupunkturbehandling, när man i själva verket inte har kunskaper i den behandling man använder. Kan man akupunktur väl, har vårdformen en oerhörd potentia . Men nålstickning utifrån ett givet schema, så kallad kokboksakupunktur, är inte vad svenska patienter förtjänar. Många tror i dag att de har fått akupunkturbehandling mot sina besvär, men de har endast fått några nålar satta av snabbutbildad vårdpersonal. De blir oerhört förvånade när de möter en akupunktör som ställer en diagnos och anpassar akupunkturbehandlingen utifrån den.

Varför använder man sig inte av den kompetens som finns i Sverige i dag? Det är omoraliskt att man hellre låter människor lida än att remittera dem till akupunktörer eller att legitimera akupunktörer. Man ger sken av att lyssna på opinionen, men man vill inte släppa in akupunktörer. I stället gör man en låtsasversion..

En akupunktör som är medlem i Svenska akupunkturförbundet har minst tre års utbildning i akupunktur, plus motsvarande 40 poäng eller mer i medicin.. Utbildningarna är kontrollerade och håller vedertagen internationell standard.

Det är skrattretande att tro att sjukvårdspersonal med bara några veckors deltidsstudier ska kunna utföra behandlingar effektivt och säkert. Det är som om man gav undersköterskor en snabbkurs i Fass och sedan lät dem skriva ut mediciner. Jag blev inte jurist på min 10 poängs introduktionskurs i juridik, då jag lärde mig slå i lagboken. Jag är säker på att det finns snabbutbildad vårdpersonal som har goda resultat i sin vård. Har de då någonsin ställt sig frågan vilka resultat en välutbildad akupunktör skulle få? Om jag delade ut medicin på ICA efter en snabbkurs i Fass skulle jag säkert också ha några nöjda patienter.

Vidare, det finns många ”snabbutbildare” som hoppas kunna bli holistiska gurus när akupunkturen nu kikar in i vårdens finrum. Dessa kortkurser är ett hån mot kilometerlånga rader av litteratur, forskning och fallstudier. Många tror att akupunktur är en teknik. I själva verket handlar akupunktur om yrkeskunskap och yrkesidentitet Akupunkturens helhetstänkande, flexibilitet och säkerhet är unik.

Jag är övertygad om att Sverige har legitimerade akupunktörer inom fem år. Naprapater, kiropraktorer och sjukgymnaster i dag legitimerade. Akupunktören uppfyller alla de krav som kan ställas på en yrkesgrupp för legitimering. Med en legitimering kommer Socialstyrelsens kvalitetssäkring, insyn och skyddad yrkestitel, vilket vi i Svenska akupunkturförbundet välkomnar.