Kajsa Landgrens licentiatexamen

Kajsa Landgren tillsammans med professor Inger Hallström, handledare till Kajsa.

Den 27 november kl. 13.00 stängdes dörrarna till Hörsalen 1 på Institutionen för omvårdnad, Health Sciences Center, som ligger under Lunds universitet. Där samlades c:a 50 personer. Kajsa Landgrens familj, arbetskamrater, studiekamrater, vänner och 9 st kolleger från Svenska Akupunkturförbundet. Betygsnämnden för Kajsa Landgrens licentieringsexamen utgjordes av Christer Carlsson, narkosläkare samt disputerat på akupunktur, Annkristin Jansson, distriktssköterska som disputerat på barnhälsovård och Kristina Thorngren-Jerneck, överläkare för barnhälsovården Region Skåne. Ämnet Kajsa Landgren skulle licentiera i och försvara i sitt examensarbete var hur man behandlar spädbarnskolik med akupunktur. Detta byggde på en kontrollerad och randomiserad studie . Resultaten visade att spädbarn i akupunkturgruppen skrek och gnällde mindre än i kontrollgruppen. Examensarbetet visade att både mängden skrik och intensiteten på skriket minskade hos de spädbarn som hade kolik och behandlades med akupunktur. Värdet av denna studie är också att kunna hjälpa föräldrar som känner sig maktlösa när de inte kan lindra sitt barns smärta. Akupunktur är en värdefull behandling för att minska barns lidande och påfrestningar i familjelivet. Under en och en halvtimme ställdes frågor från betygsnämnden som minutiöst hade läst igenom Kajsas underlag. Frågorna var djupa och ingående, även närvarande i Hörsalen ställde frågor som besvarades av Kajsa. Förhören avslutades och alla fick lämna lokalen, när betygsnämnden skulle överlägga om sitt svar. Efter 20 minuters väntan kom alla i betygsnämnden för att förmedla den glada nyheten att Kajsa Landgrens examensarbete hade godkänts. Hon blev både lättad och glad och nu överlämnades blommor och presenter. Från Svenska Akupunkturförbundet överlämnades en oljemålning av det kinesiska lejonet som bevakar ingången till den förbjudna staden i Beijing, som ni alla vet så har den förbjudna staden varit stängd för utomstående i mer än sjuhundra år. Syftet med symboliken var att nu har vi västlänningar kommit in i denna förbjudna stad och tagit del av den kinesiska skatten närmare bestämt TCM:ens ofantliga värld. Dom närvarande bjöds på kaffe och tårta. Senare samma kväll inbjöds gäster på middag till Hertzska Villan i Helsingborg där tal och gratulationer fortsatte. Festen avslutades med fyrverkerier i parken som lyste upp hela staden.

Ordförande Mats Fredland