Det bästa av två världar

30 augusti 2015
Blogg
Comments: Kommentarer inaktiverade för Det bästa av två världar

I Svenska Akupunkturförbundet strävar vi efter att på sikt få till en integration av den  Klassiska akupunkturen i den vanliga vårdapparaten och sjukförsäkringssystemet. I många länder runt om i Europa och resten av världen fungerar detta sedan länge.

Ett litet steg på vägen kunde vara att behandling av Klassisk akupunktur, utförd av välutbildad terapeut,  skulle  ingå i privata sjukförsäkringar. Ett exempel på detta är TCM- sjukhuset ”Klinik am Steigerwald” i Tyskland. Här kan kroniskt sjuka tyskar med privat sjukförsäkring få hjälp med lindring eller bot.

Klinik am s

På kliniken finns läkare både i österländsk och västerländsk medicin. Behandlingarna sker huvudsakligen enligt Klassisk akupunktur med nålar, örter, koppar, moxa och qi gong – eventuellt i kombination med kroppsterapier som zonterapi,  shiatzu eller Tui na (kinesisk massage). Västerländska mediciner trappas ner i samråd med läkare under behandlingen.

Kompetensen har vi i Sverige också. Det vi saknar är samarbetet mellan yrkesgrupperna och möjligheten till ekonomisk ersättning.

Hur vill du ha det i Sverige? Det är viktigt att du gör din röst hörd! Skriv till dina politiker, kontakta ditt försäkringsbolag, skriv en insändare i lokaltidningen… Vi jobbar från vårt håll men vi behöver ditt stöd också!

I filmen nedan intervjuas Dr. Christian Schmincke, chefsläkare på kliniken och en av hans patienter som fått  god hjälp med sin svåra fibromyalgi. Filmen är på tyska.

Andra kroniska sjukdomar som ofta behandlas på den här kliniken är tex allergi, artros, utbrändhet, migrän, inflammatoriska tarmsjukdomar, kronisk trötthet, polyneuropati, reumatism och ryggont.

Kort resumé av filmens innehåll hittar du här