Fyra saker du kanske inte visste om akupunktur

16 juli 2015
Blogg
Comments: Kommentarer inaktiverade för Fyra saker du kanske inte visste om akupunktur

Eldkoppar

Moxabränning på ingefära.

Moxabränning på ingefära

När man själv jobbar med akupunktur varje dag och dessutom har akupunktörer i sin bekantskapskrets så ligger det nära till hands att man blir lite ”fartblind” och förutsätter att alla känner till akupunktur och vad det innebär. Efter att ha pratat med hundratals människor under Almedalsveckan i Visby, där vi som representanter för Svenska Akupunkturförbundet informerade om akupunktur och gav behandlingar, insåg vi dock att vi behöver nå ut med enkel information till dig som kanske inte provat ännu.

Att det handlar om att få nålar i sig har nog ingen missat men här kommer fyra intressanta punkter som du kanske inte visste om:

Inte bara mot smärta
De flesta man frågar känner till akupunktur för att man kommit i kontakt med det hos sin sjukgymnast eller under sin förlossning på BB. I båda dessa fall handlar det främst om att lindra smärta. Vad de flesta inte är medvetna om är att den akupunktur man får inom den svenska sjukvården inte speglar den  Klassiska Akupunkturen eller TCM (Traditionell Kinesisk  medicin) utan är en västerländsk mycket förenklad variant där man genom att stimulera nerver kan påverka just smärttillstånd.

I Sverige, liksom i övriga Europa och världen finns dock Klassiska Akupunktörer / TCM-akupunktörer som behandlar betydligt fler tillstånd. Alla akupunktörer som är medlemmar i Svenska Akupunkutförbundet kan- förutom smärta – behandla tillstånd som tex allergier, migrän, matsmältningsstörningar, sömnproblem, fertilitetsproblem, menstruationsstörningar samt oro och depression.

Utbildningsnivå
Den typ av akupunktur som används inom svensk sjukvård är inte svår att lära sig och i de allra flesta fall har sjukgymnasten/barnmorskan bara en treveckors-kurs i ryggen. För att bli diplomerad Klassisk akupunktör/ TCM-akupunktör krävs dock betydligt mer. Detta för att vi ska lära oss ställa diagnos enligt kinesisk medicin och behandla patienterna individuellt efter de obalanser som vi hittar.

För att bli medlem i Svenska Akupunkturförbundet krävs en grundutbildning i Kinesisk medicin/Akupunktur på minst 3 år. Vidare minst 60 poäng västerländsk skolmedicin. Utöver detta har alla våra medlemmar praktiserat minst 250 timmar hos en erfaren akupunktör, ofta på sjukhus i Kina.
I verkligheten har dock de flesta av våra aktiva medlemmar betydligt mer utbildning än så i bagaget. Att jobba med Klassisk akupunktur/TCM-akupunktur är inte ett jobb utan ett sätt att leva och ett ständigt lärande. Många går fleråriga fortbildningskurser någonstans i Europa eller i Kina.

Underbar avslappning
Att få nålar i sig kan tyckas makabert. Nålarna är dock mycket tunna och i de flesta fall är sticket så gott som smärtfritt. Ibland kan man behöva stimulera en nål och då kan det kännas på lite olika sätt, men frågar du någon som regelbundet går på akupunktur så kommer du få svaret att det inte gör ont.  När väl nålarna är på plats och gör sitt jobb att balansera energierna i kroppen så hamnar de allra flesta i ett skönt tillstånd av djup avslappning. Många av våra patienter somnar under behandling.
Akupunkturen hjälper nervsystemet att dämpa stress (sympatiskt påslag) och istället stimulera det parasympatiska systemet (lugn- och ro systemet). Den dämpar tjattret i huvudet och minskar muskulär spänning.

Efter behandlingen känner man sig oftast lättare, lugnare och kan bättre hantera vardagens stress.

Inte bara nålar
Klassisk Akupunktur/ TCM-akupunktur handlar inte bara om nålar. I vår verktygslåda har vi också andra metoder för att behandla akupunkturpunkterna. Vi kan tex behandla med eldkopp . Det är en metod där man genom att elda i en glaskopp och därmed skapa vacuum, kan sätta fast koppan på en muskel eller akupunkturpunkt för att stimulera cirkulationen av energi, blod och lymfa. Ett annat sätt att jobba är att värma punkten, antingen med en speciell värmelampa eller genom att elda moxa (torkade örter) över punkten.
Det finns även speciella massagetekniker som används ibland, sk. Tui Na-massage.

I hela begreppet Klassisk Akupunktur/TCM-akupunktur ingår även örtmedicin, kost och levnadsråd samt Qi gong. Alla akupunktörer arbetar olika. Vissa lägger mer vikt på nålar, andra mer på örter eller qi gong.

Att gå till en akupunktör handlar inte om att gå dit, få sina nålar och sen gå hem och bli frisk. Det är en process där du får chans att lära känna dig själv och de behov just din kropp och själ har. En möjlighet att bli lite mera du på vägen mot hälsa.

Välkommen att prova!