Höstinspiration med Nordisk akupunkturvecka

14 oktober 2015
Blogg
Comments: Kommentarer inaktiverade för Höstinspiration med Nordisk akupunkturvecka

2013-10-09 09.23.44

Ingen har väl kunnat missa att hösten är här? Några kyliga nätter börjar ge träden vackra höstfärger och på mornarna känner man den speciella doften av fukt och fallna löv.  Hösten skapar känslor. Vissa älskar att få tända ljus och krypa ihop i soffan på kvällarna och andra ogillar mörkret som kommer smygande allt tidigare. Många blir sjuka eller förkylda under hösten – eller trötta och håglösa.

I våra kroppar försiggår hela tiden tusentals processer. Dessa påverkas av våra inre och yttre klimat. Inre klimat kan vara tankar och känslor. Yttre klimat kan vara årstidsväxlingar eller växlande väderförhållanden. Efter sommarens (nåja…) relativt stabila temperatur är det en stor omställning för kroppen när hösten kommer med kyla och fukt. Kroppen kämpar hela tiden för att hålla sin jämvikt och sina energiflöden trots ändrade förutsättningar. Om kroppen inte fullt ut klarar att kompensera och reglera kan vi bli mottagliga för sjukdom.

Som tur är finns det enkla saker vi kan göra för att stärka kroppens förmåga till anpassning nu på hösten när vädret pendlar och mörkret kommer. Det hela handlar mycket om att anpassa sig efter naturen.

1. Ställ om din kost så att du äter mindre råkost och sallad och ät istället varm, tillagad mat som soppor och grytor.
  2. Se till att hålla dig varm, särskilt om nacken och fötterna. Vira gärna en scarf eller schal om halsen.
  3. Gör som träden, släpp det du inte längre behöver. Må det vara saker (rensa i röran), känslor, trassliga relationer eller onödiga aktiviteter.
  4. Lägg dig tidigare på kvällen.
  5. Uppsök en Klassisk akupunktör för en balanserande behandling.

Är du nyfiken på att lära mer om Traditionell Kinesisk Medicin och Klassisk Akupunktur – eller kanske prova en akupunkturbehandling?
Under vecka 43 (19-25/10) ges många tillfällen till detta! Då firas nämligen den Nordiska akupunkturveckan, vars syfte är att sprida kunskap och väcka intresse för denna ädla konst.
Många akupunktörer/akupunkturskolor runt om i landet erbjuder prova på-behandlingar eller håller föreläsningar eller öppna hus under denna vecka. Förhoppningsvis händer det även något i din närhet.

Se alla event på : https://www.facebook.com/NordiskAkupunkturvecka