Klassisk Akupunktur – ett sätt att spara!

22 juni 2015
Blogg
Comments: Kommentarer inaktiverade för Klassisk Akupunktur – ett sätt att spara!

Det är överskriften på ett nytt dokument från Svenska Akupunkturförbundet TCM.  Kaxigt? Ja kanske lite grann. Men samtidigt visar det på en outnyttjad möjlighet. Möjligheten att bruka en behandlingsform som vilar på lång erfarenhet och praxis. Möjligheten för en patient att bli behandlad med en metod som, om den distribueras rätt av en välutbildad akupunktur,  kan lindra smärta, minska sömnsvårigheter, förbättra matsmältning, förbättra immunförsvar … listan på de tillstånd som WHO hävdar är påverkbara av klassisk akupunktur är mycket längre än så.  Nyligen lade en forskare fram ett resultat från studier som visar på möjligheten att väcka en patient som fallit i koma med hjälp av akupunktur.

Det är  synd att en miljövänlig och hållbar metod ännu inte fått större genomslag.

Några hävdar att metodens kraftfullhet och tillförlitlighet inte tillräckligt har påvisats, och att det saknas tillräcklig evidens.  Alla behandlingar som genomförs inom svensk sjukvård ska grundas i vetenskap och beprövad erfarenhet.  Få, om några behandlingsmetoder, är så väldokumenterade och prövade under så lång tid som just Klassisk Akupunktur som är en del av den Klassiska Kinesiska Medicinen.

En majoritet av svenskarna vill kunna behandlas med Klassisk Akupunktur, något som framgick av en SIFO-undersökning.  Kan det bli en möjlighet framöver? Vad tycker du som läsare om detta?

Svenska Akupunkturförbundet TCM kommer att finnas på plats i Almedalen. Ni är välkomna att ställa frågor, debattera eller till och med prova på en behandling.

Läs hela dokumentet via länken nedan.

Klassisk akupunktur 2015-06-05