Nordiska Akupunkturveckan 2018

Allt det här hände under Nordiska Akupunkturveckan 2018!

Tack alla som var med och gjorde detta till en strålande vecka!

Holger Wendt erbjöd gratis prova på: Koreansk Handterapi – hjälp dig själv och andra att läka!

Föreläsning och workshop där du får prova på Koreansk Handterapi, ett mikrosystem där hela kroppen, dess funktioner och organ, behandlas via punkter och mikro-flöden på handen. Vissa punkter har även testats i högkvalitativa västmedicinska studier och visat mycket god effekt. Holger har erfarenheter sedan år 2000 med denna terapiform och har introducerat den i Norden.

CL – Friskvård & Rehab AB and Studieförbundet Vuxenskolan Lerum  erbjöd föredraget : FriskMat som medicin & inflammationshämmande kost!

Ett föredrag för dig som vill lära dig mer om maten och dess betydelse både fysiskt och mentalt.

Nei Jing Akademin i Falköping bjöd på en föreläsning om traditionell kinesisk medicin – psyke och kropp.

Jan Winbo som är skolledare på Nei Jing Akademin i Falköping bjuder här in till en kostnadsfri föreläsning om traditionell kinesisk medicin – psyke och kropp.

Widings Akupunktur AB erbjöd föreläsningen: De sju känslorna och hur de påverkar oss i vårt dagliga liv

Kerstin Widing som är skolledare på Widings Akupunkturskola i Umeå bjuder här in till en kostnadsfri föreläsning om de sju känslorna och hur de påverkar vårt dagliga liv.

AKUPUNKTURPRAKTIKEN i Tidaholm och Britt-Marie Wallin uppmärksammade Nordiska Akupunkturveckan med att öppna upp praktiken

Då fanns det möjlighet att besöka och ställa frågor man har, om hur Traditionell Kinesisk Medicin fungerar, också om man har egna symtom, hur akupunktur kan hjälpa/läka dessa! Kommer även att visa hur behandling går till! Alla är hjärtligt välkomna, ensam eller i grupp!

Information som vi spridit under Nordiska akupunkturveckan 2018

Studie från Siiri Hedlund och Kajsa Landgren

Creating an Opportunity to Reflect: Ear Acupuncture in Anorexia Nervosa – Inpatients’ Experiences
Siiri Hedlund , RN, MEd & Kajsa Landgren , RN, PMHN, PhD ORCID Icon
Pages 549-556 | Published online: 10 Apr 2017
Download citation https://doi.org/10.1080/01612840.2017.1303858

Akupunktur som en terapeutiskt behandling för mental hälsa? Vad säger internationell evidensbaserad forskning?

I Australien har man samlat och granskat en stor mängd artiklar om evidensbaserad akupunktur.

Smärta är ett globalt problem. Kan akupunktur hjälpa? Vad säger internationell forskning?

Ahremark Akupunkturutbildning i Örebro bjöd på film

I den här filmen berättar Ulf Ahremark hur du kan må bra med hjälp av akupunktur.

I USA har man en opioidkris – i Sverige är också användningen av opioider hög. Skulle akupunktur kunna komplettera den konventionella vården när det gäller smärtpatienter?

WHO uppmanar i sitt strategi dokument sina medlemsländer att ta tillvara på komplementära metoder som kan påvisa forskning och evidens.

Forskning är viktigt! Evidensed Based Acupuncture är ett internationellt samarbetsprojekt som samlar aktuell forskning kring klassisk akupunktur och övriga behandlingstekniker som ingår i kinesisk medicin.

Behöver du också en endorfinkick? Studier visar att akupunktur ger dig dina egna må-bra-kemikalier.

Svenska Akupunkturförbundet-TKM har nära samarbete med branschorganisationer i hela övriga Europa genom den Europeiska organisationen ETCMA. Tillsammans är vi en yrkeskår på ca 17000 utövare.